Cikgu Zurina merupakan seorang
guru di sebuah sekolah rendah. Sekolah tersebut
terletak di negeri Perak. Banjaran Titiwangsa di sebelah timur manakala
Banjaran Kledang di sebelah barat. Dahulu kawasan ini dikenali dengan nama
Lembah Kinta. Kini menjadi daerah Kinta. Sekolahnya pula terletak dalam PPD
Kinta Utara.
Dia mengajar mata pelajaran PSV.
Apa itu PSV? PSV ialah mata pelajaran Pendidikan Seni Visual. Murid-murid era
80-an dan 90-an menyebutnya sebagai mata pelajaran Seni Lukisan.
Esok…merupakan hari ke-4
peperiksaan Sumatif 2 diadakan. Hari untuk mata pelajaran PSV. Seperti
kelazimannya sehari sebelum peperiksaan soalan PSV akan diedarkan awal. Jadi,
dapatlah murid bersedia dengan peralatan mereka.
Hari itu…Cikgu Zurina meluangkan
masanya untuk menjengah murid-muridnya. Murid kelas 6 Al-Konda Kondi.
“Semua dah dapat soalan PSV?”
tanya cikgu Zurina.
“Dah cikgu,” murid-murid
menjawabnya serentak. Senada…seirama…bagaikan irama dan lagu yang tidak dapat
dipisahkan.
“Lihat pada soalan 1. Anda dikehendaki
membuat satu pemandangan di dasar laut dengan menggunakan warna sejuk.” Cikgu
Salina membacakan soalan tersebut agar murid-muridnya dapat memahami dengan
lebih jelas.
Tiba-tiba seorang murid yang
bernama Awe Dicu berdiri. Dia lantas berkata…
“Susah nie, cikgu.”
“Mengapa pula susah?” tanya Cikgu
Zurina kembali.
“Memang susahlah sebab sekarang
nie, peti sejuk rumah saya rosak.” Jawab Awe Dicu.
“Apa kaitan peti sejuk dengan
soalan ini pula, Awe?” tanya Cikgu Zurina lagi.
Awe Dicu pun mula mengemukakan
hujahnya. “Yalah cikgu, bila peti sejuk rumah saya rosak.
Macam mana saya nak
letakkan pensil warna di dalamnya. Dah tentu tak sejuk nanti. Bila tak sejuk,
bagaimana saya nak meletakkan warna sejuk pada gambaran tersebut…”
“Ooo…” Hanya itu yang mampu
diungkapkan oleh Cikgu Zurina. Perasaannya kacau-bilau sama ada hendak marah
atau hendak ketawa.



No comments:
Post a Comment